Gå direkte til indhold
 

Microsoft 365 Business vs Enterprise

Læsetid i minutter: 4

Er Microsoft 365 Enterprise de ekstra penge værd, eller kan du nøjes med Microsoft 365 Business?
Med en prisforskel på ca. 100.- pr. bruger pr. måned er det værd at se nærmere på forskellene mellem de to.

Microsoft 365-planerne er kendt for at kombinere det bedste fra Microsoft til en attraktiv pris. Men de mange muligheder kan gøre det vanskeligt at finde den bedste løsning til din organisation. I denne artikel vil vi forklare de største forskelle mellem Microsoft 365 Business vs Enterprise for at hjælpe dig med at vælge den bedste pakke til din organisation.

 

Det grundlæggende

Hvis du vil vide mere om Microsoft 365, og hvordan det kan sammenlignes med Office 365, skal du læse denne artikel. Microsoft 365 vs Office 365 

Lad os tale om Microsoft 365 Business vs Enterprise. Den grundlæggende forskel mellem de to er på Office- og Windows-fronten og antallet af brugere. Med begge får du alle Office-apps til både smartphone og online. Intet specielt her.

Herefter får du en Windows 10 opgradering med Microsoft 365 Business, så du kan opgradere til Windows 10 Pro. Du kan anvende denne opgradering, hvis du har en gyldig Windows 7 eller 8-licens for at kunne opgradere til Windows 10 Pro. Husk, at alle nye erhvervs computere du køber, allerede har en Windows 10 pro-licens.

Med Enterprise-planerne får du en licens til Windows 10 Enterprise E3 eller E5.

Microsoft 365 Business planen er begrænset til 300 brugere. Hvis Business er tilstrækkelig til din organisation, kan du faktisk købe 300 Business-licenser og udvide dem med Enterprise E3-licenser, hvis du på sigt har brug for mere, men det anbefales dog ikke da det øger kompleksitet og administration.

 

Standardtjenester (OneDrive, SharePoint og Exchange)

Ligesom med Office 365 Business og Enterprise er der forskel på de medfølgende standard services. Med Business udgaver følger P1 plan af standard services og med Enterprise følger P2 plan af standard services fx:

 

OneDrive

Med Microsoft 365 E3/E5 får du OneDrive Plan 2. Det inkluderer alle fordele fra Plan 1 og tilføjer ubegrænset plads (i stedet for kun 1 TB). Den præcise regel er at kunder med mindst 5 stk. Microsoft 365 E3 licenser kan opgraderes til 5 TB af en administrator. Derefter kan Microsoft udvide med 25 TB ad gangen pr. bruger ved behov.
Advanced data-loss prevention og In-place hold for at kunne bevare dokumenter, er også med i P2.

 

SharePoint

Det samme gælder for sharepoint (som jo ligger til grund for Microsoft Teams). Med Plan 2 fås In-place hold, Advanced data-loss prevention og bedre søgemuligheder.

 

Exchange

Forskellen på Exchange er på niveau med de andre to. Med Plan 2 fås mere plads (100Gb mailbox + unlimited In-place archive), Advanced data-loss prevention og in-place hold.

 
 
microsoft-365-vs-Enterprise

 

Office pakken

Den næste forskel af betydning er, den Office-pakke brugeren får adgang til. Online-udgaven er som nævnt den samme, men der er forskelle på den Office-pakke, du kan installere på din pc. Med Microsoft 365 Business får du Office Standard og med Microsoft 365 E3/E5 får du Office ProPlus.

Følgende er eksempler på funktioner, som kun er med i ProPlus:

  • Skype for Business client (med standard følger kun den begrænset Basic udgave, der ikke understøtter telefoni)
  • Infopath, Multi lingual user interface, Tap to find and reuse content og Office Telemetry
  • Database Compare, Excel Spreadsheet Compare og Excel Spreadsheet Inquire
  • PowerMap for Excel, PowerQuery for Excel og PowerView for Excel
  • Group Policy support (altså muligheden for at konfigurere Office via GPO)
  • Office cloud policy support (altså muligheden for at konfigurere Office via Intune)
  • Roaming settings (dog kun tilgængeligt med Microsoft 365 E5)
Microsoft 365 Business inkluderer følgende Azure AD Premium P1 features: Selvbejetent skift af adgangskode, MFA og Betinget adgang. Den indeholder ikke de mange øvrige Azure AD Premium P1 features. Se listen her.

 

Trusselsbeskyttelse

Den største forskel ses, når vi taler om trusselsbeskyttelse. Microsoft 365 er fokuseret på at kunne håndtere dine enheder og derved holde kontrol på dine data. Microsoft 365 Business leveres kun med Office 365 Advanced Threat Protection (ATP), hvor Enterprise E3-planerne har meget mere at tilbyde:

  • Microsoft Advanced Threat Analytics (ATA)
  • Device Guard
  • Credential Guard
  • App Locker
  • Enterprise Data Protection
  • Azure Active Directory – Betinget adgang

 

Lokale CAL-rettigheder

Andre store forskelle ses på de lokale CAL-rettigheder. Med Microsoft 365 Enterprise-planer får du ECAL-pakken. Dette giver dig rettigheder til at køre følgende servere lokalt:

  • Exchange
  • SharePoint
  • Skype for Business
  • Windows
  • SCCM
  • Windows Rights Management

 

Konklusion

Microsoft 365 Enterprise (E3) koster ca. 100 pr. bruger pr. måned mere end Business planen. Den reelle værdi ligger i de ekstra sikkerhedsfunktioner, du får med Microsoft 365 Enterprise. At holde dine data sikre er en vedvarende opgave.

Du vil skulle opgradere dine sikkerhedsforanstaltninger, for at holde vira (ransomware) ude og beskytte dit netværk mod målrettede angreb.

Microsoft 365 Enterprise giver dig værktøjerne til at gøre dette. Og en vigtig del af at sikre dit netværk er at holde det opdateret. Så den ekstra udgift på ca. 100.- pr bruger er det helt sikkert værd.

 

Sammenligning

  Microsoft 365
Business
Microsoft 365
Enterprise
Pris pr. md/bruger (Årligt betalingt) 125,9 DKK 234,3 DKK
Maksimalt antal brugere 300 Ubegrænset
24/7 support Begrænset Ja
Office-skrivebordsprogrammer:Installer Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote og Publisher på op til 5 pc/mac enheder
Web version af Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote
Office apps på telefon og tablet
Access
Windows    
Windows 10 Pro upgrade
Windows 10 Enterprise E3
Standard Services    
1TB cloud lagerplads (OneDrive for Business)  
Ubegrænset cloud lagerplads (OneDrive for Business)  
Email, Kalendar (Exchange) (P1) (P2)
Online møder, IM (Skype for Business)
Kommunikation og team sites (SharePoint) (P1) (P2)
Team hub (Teams)
Enterprise Social (Yammer)
Content discovery og search (Delve)
Manage skemaer og daglig medarbejder work tasks (StaffHub)
Manage tasks og teamworks (Planner)
Manage your business better (Invoicing, Bookings, MileIQ, Business center)  
Manage customers (Connections, Listings, Outlook Customer Manager)  
Advanced Services    
Active Directory integration
Advanced Threat Protection (ATP)  
Licensed for hybrid deployment
Support for shared computer activation
Video content management  
Compliance – Archiving, eDiscovery, hold    
Windows Information protection – message encryption, RMS, DLP    
Device Management    
Azure Active Direcory Plan 1
Microsoft Intune
Fine Tuned User Experience  
Windows Analitycs Health  
Windows Autopilot
Advanced Security Features    
Azure Information Protection Plan 1
Device Guard  
Credential Guard  
Direct Access  
Windows Defender Antivirus  
Windows Hello  
Microsoft Advanced Threat Analytics (ATA)  
Core Details    

Lad os bygge dagens og morgendagens IT. Sammen. Tag kontakt.