Gå direkte til indhold
 

Intranet støtter videndeling og fælles kultur i grøn vækstvirksomhed

Læsetid i minutter: 3

forside

 

Solcellevirksomheden BeGreen udvider konstant med nye medarbejdere og kontorer fordelt over flere lande. Det må imidlertid ikke gå ud over fælles identitet og kultur, hvorfor BeGreen ønskede et redskab til kommunikation og videndeling på tværs af hele organisationen. I samarbejde med itm8 udviklede BeGreen en succesrig SharePoint-løsning.  

BeGreen er et vigtigt foretagende for Danmark og for kloden. Virksomheden er nemlig specialiseret i vedvarende energi, nærmere bestemt solcelleparker. ”Lige nu tegner solenergi sig for cirka 5% af det danske energiforbrug, men det er kun starten. Brancheforeningen Green Power Denmark vurderer, at vi vil nå omkring 25% i 2030. Det kræver selvfølgelig mange flere solcelleparker, og det er, hvad vores virksomhed går ud på. Vi udvikler, opfører og vedligeholder solcelleparker i storskala. Lige nu i Danmark, Sverige og Polen, men vi udvider hele tiden og rykker snart ind på nye europæiske markeder,” siger CEO Anders Dolmer. 

Der går således stærkt hos BeGreen. Virksomheden er stiftet i 2017, og siden der for alvor kom fart på i 2021, er man nu oppe på 50 medarbejdere og regner med snart at nå 100. De vil være fordelt på kontorer i forskellige lande, forklarer Anders Dolmer. ”Foreløbig har vi tre lokationer i Danmark og en i Sverige, men snart vil vi også have kontorer i Tyskland og Polen.” 

 

Men en så markant vækst har også sine udfordringer, siger BeGreens CEO.

”Vi er hurtigt blevet en vidt forgrenet virksomhed med mange mennesker fordelt på en række lokationer og med mere end 10 forskellige nationaliteter ansat. Dertil kommer, at de enkelte afdelinger er meget specialiserede og ikke har særligt mange berøringsflader i hverdagen. Vi er meget opmærksomme på at skabe sammenhæng og en fælles virksomhedskultur, så alle føler, de er del af samme organisation og med fælles mål.”
 
Design uden navn

Vidt forgrenet med behov for fællesskab 

BeGreen prioriterede derfor videndeling og kommunikation på tværs af virksomheden og allierede sig med itm8 for at etablere en intranet-platform, hvor valget faldt på SharePoint, siger kommunikationschef Line Lagoni Leonhard.

Tidligere havde vi mail og Teams, men SharePoint kan nogle helt andre ting, der støtter vores kultur og strategiske overvejelser.” 

 

Content-strategi sikrer engagement 

Platformen giver medarbejderne adgang til en lang række kilder til forskellige formål. ”Når man først går i gang, er der virkelig meget information, der tidligere lå rundt omkring lokalt, men som har godt af at blive delt med alle. Vores nye intranet byder f.eks. på organisationsdiagrammer, seneste præsentationer af nye medarbejdere, ESG-politik, oversigt over forkortelser samt administrativ information om udgiftsregistrering, pensionsordning og sundhedsforsikring. Jeg kan blive ved, men pointen er, at vi med denne platform samler information og medarbejdere,” siger Line Lagoni Leonhard 

Intranettet er blevet godt modtaget i organisationen, men succesen kommer ikke af sig selv, lyder det fra kommunikationschefen. 

”Det er ikke nok at have information liggende. Der skal være bevægelse, dynamik, som holder engagementet oppe. Derfor har arbejder vi med en content-strategi, hvor vi sørger for, at der regelmæssigt kommer nyt indhold, og vi aktiverer medarbejderne med et nyhedsbrev, der lander i deres indbakke.”

 

Fase 2 skal samle endnu mere 

Den nuværende opsætning er fase 1 for BeGreen og itm8. I fase 2 kommer der yderligere features og indhold til at binde virksomheden sammen, forklarer Line Lagoni Leonhard. ”Vi vil gøre endnu mere ud af, hvad der foregår i de enkelte afdelinger, og hvordan det hænger sammen med den overordnede strategi. Medarbejderne skal også kunne blive klogere på, hvad der foregår ude i marken, dvs. informationer om de enkelte solcelleparker. Hvor stort er anlægget, hvem arbejder der, og hvad findes der af lokale nyhedsartikler? Samtidig vil vi introducere nationale versioner af intranettet, hvor vi kan skræddersy informationer til det enkelte land.” 

Forløbet med itm8 har været en god oplevelse, siger Line Lagoni Leonhard. ”Platformen blev udviklet og etableret i løbet af efteråret 2022, hvorefter vi onboardede i midten af december. Samarbejdet med itm8 har været rigtig fint. De er meget redelige i deres tilgang. De fortæller ærligt, hvad de mener, og det løber ikke med det samme op i mange hundrede timer. Vi lagde ud med et mindre projekt og besluttede os derefter for at fortsætte. Mht. selve løsningen har de selvfølgelig styr på alt det tekniske med SharePoint og de mange muligheder, løsningen indeholder, men de er samtidig også meget lyttende ift. vores specifikke situation. De har forstået, hvad vi havde brug for og har leveret.” 

 

Forløbet med itm8 har været en god oplevelse, siger Line Lagoni Leonhard.

”Platformen blev udviklet og etableret i løbet af efteråret 2022, hvorefter vi onboardede i midten af december. Samarbejdet med itm8 har været rigtig fint. De er meget redelige i deres tilgang. De fortæller ærligt, hvad de mener, og det løber ikke med det samme op i mange hundrede timer. Vi lagde ud med et mindre projekt og besluttede os derefter for at fortsætte. Mht. selve løsningen har de selvfølgelig styr på alt det tekniske med SharePoint og de mange muligheder, løsningen indeholder, men de er samtidig også meget lyttende ift. vores specifikke situation. De har forstået, hvad vi havde brug for og har leveret.”
 
Design uden navn (1)

Om BeGreen 

BeGreen udvikler, opfører og vedligeholder solcelleparker i storskala. Arealet erhverves gennem langtidsleje hos lokale jordejere. Vedligeholdelsen varetages af lokale entreprenører og håndværkere. Indtil videre har BeGreen udviklet og solgt 689 MWp (MegaWatt peak, det maskimale output af en solcelle) med yderligere 5.352 i pipeline. Virksomheden var tidligere del af Bregentved Gruppen, men blev i 2022 købt af Equinor. 

DJI_0028-1024x767

Skal vi hjælpe din virksomhed med en løsning, der skaber reel værdi?