Gå direkte til indhold
 

Sådan får du en ferie uden forstyrrelser

Du fortjener at holde ferie uden at blive kimet ned af kollegaer. Derfor har vi lavet en tjekliste og en skabelon til den mail, du skal sende til dine kollegaer … hvis du drømmer om en god IT-bøvlfri-ferie.
 
Ferie uden forstyrrelser

Din tjekliste inden du går på ferie

  1. Hvem er ansvarlig for vagttelefonen (internt og/eller eksternt) fx ved nedbrud eller akutte IT-problemer uden for arbejdstid?

  2. Har du informeret medarbejderne om, hvad de skal gøre i tilfælde af fx strømafbrydelse, vandskade, lynnedslag, manglende serverplads m.m?

  3. Hvordan kan IT-projekter køre videre, mens du er væk? Hvor findes relevant information og projektplaner?

  4. Er der styr på printerne – er tonerbeholdningen fyldt op og printerpapir tilgængeligt?

  5. Hvilke IT-sikkerhedsforholdsregler skal medarbejderne være særligt opmærksomme på i sommerferien – fx er sommeren højsæson for Phishing-kampagner.

  6. Er der systemer, der har det med at gå ned, som du nemt kan lave trin-for-trin-guides til og dele med dine medarbejdere?

  7. Har du lavet en oversigt over, hvem medarbejderne kan ringe til, hvis de får brug for IT-hjælp, når du (og andre i IT-afdelingen) holder ferie.

    - hvis du har outsourcet din IT, så husk også at give besked, om der er ændringer i kontaktpersoner hos samarbejdspartnere i sommerferien.

 

Her er mailen, du bør sende til dine medarbejdere

Sæt blot dine egne kontaktpersoner, guides og sikkerhedsråd ind – eller brug mailen som inspiration til at skrive dine egen sommerferiemail.

Emnefelt: Værsgo: Sommerens overlevelseskit fra IT

Kære kollega

Jeg holder ferie fra XX. juli til XX. juli 2017.

Bare rolig, jeg har tænkt på dig, der arbejder, mens jeg er væk.

Her er guides til selvhjælp, plan for igangværende IT-projekter, sommerens bedste IT-sikkerhedsråd og kontaktpersoner, du kan ringe til, hvis du får brug for IT-hjælp.

 

1. Får du brug for hjælp til IT i uge XX, XX og XX?
Her har du et skema med informationer på, hvem du kan kontakte i sommerferien.

 

2. Opstår der akutte IT-problemer efter kl. 16?

Her har du et vagtskema, hvor du kan se, hvem der er IT-ansvarlig ved akutte IT-problemer efter lukketid:

<indsæt vagtskema med akut-telefonnummer for hele perioden>

<indsæt akut-telefonnummer="" for="" hele="" med="" perioden="" vagtskema=""></indsæt>

<indsæt akut-telefonnummer="" for="" hele="" med="" perioden="" vagtskema=""></indsæt>

 

3. Hvis uheldet er ude …

Her er, hvad du skal gøre ved strømafbrydelse, vandskade, lynnedslag, virus/ransomware, hackerangreb og nedbrud:

<indsæt dine guidelines og evt. beredskabsplan her>

<indsæt beredskabsplan="" dine="" evt.="" guidelines="" her="" og=""></indsæt>

 

4. Guides til selvhjælp

Inden du tager fat i en IT-medarbejder, er her en række guides til forskellige IT-udfordringer, som du måske selv kan løse:

  • Sådan skifter du tonerpatron på printeren:
  • <indsæt din="" guidelines="" her="">Sådan får du XX-system op at køre, hvis det går ned:</indsæt>
  • <indsæt din="" guidelines="" her=""><indsæt din="" guidelines="" her="">Etc.</indsæt></indsæt>

5. IT-sikkerhedsforholdsregler (i sommerferien)

Pas på, hvad du klikker på i e-mails hen over sommeren – det er højsæson for ondsindede ransomware mails, der kan sprede virus.

Her er i øvrigt et link til virksomhedens IT-sikkerhedspolitik, som du måske trænger til at få genopfrisket? <indsæt link til IT-sikkerhedspolitik>

 

6. Plan for igangværende opgaver

Her er en plan for, hvordan IT-projekter kører videre hen over sommeren – hvem er ansvarlig, og hvor finder du relevant projektinformation?  <indsæt projektplaner for sommeren og info om, hvor du finder projektinformation>

God arbejdslyst – og ingen IT-problemer!

Vi ses igen den XX. juli

God sommer – uden IT-forstyrrelser;-)

Uge xx

Kontakt:

Navn Navnesen

email@adresse

Tlf. xx xx xx xx

 

Kontakt os via nedenstående form hvis du har spørgsmål eller brug for et godt råd om IT-support