Sådan får du en ferie uden forstyrrelser
Din tjekliste inden du går på ferie
#1
Ansvarlig for vagttelefon
Hvem er ansvarlig for vagttelefonen (internt og/eller eksternt) fx ved nedbrud eller akutte IT-problemer uden for arbejdstid?
#2
Plan for nødsituation
Har du informeret medarbejderne om, hvad de skal gøre i tilfælde af fx strømafbrydelse, vandskade, lynnedslag, manglende serverplads m.m?
#3
Projektstyring i ferieperioden
Hvordan kan IT-projekter køre videre, mens du er væk? Hvor findes relevant information og projektplaner?
#4
Oversigt over IT-hjælp
Har du lavet en oversigt over, hvem medarbejderne kan ringe til, hvis de får brug for IT-hjælp, når du (og andre i IT-afdelingen) holder ferie.
#5
Forholdsregler for IT-sikkerhed
Hvilke IT-sikkerhedsforholdsregler skal medarbejderne være særligt opmærksomme på i sommerferien – fx er sommeren højsæson for Phishing-kampagner.
#6
Trin for trin-guide
Er der systemer, der har det med at gå ned, som du nemt kan lave trin-for-trin-guides til og dele med dine medarbejdere?
Har du outsourcet din IT? Så husk også at give besked om ændringer i kontaktpersoner hos samarbejdspartnere i sommerferien.
Her er mailen, du bør sende til dine kollegaer
Sæt blot dine egne kontaktpersoner, guides og sikkerhedråd ind. Eller brug mailen som inspiration til din egen.
Emnefelt: Her er sommerens overlevelseskit fra IT
Kære kollega
Jeg holder ferie fra XX/XX til XX/XX 2024.
Men bare rolig. Jeg har tænkt på dig, der arbejder, mens jeg er væk.
Her er guides til selvhjælp, plan for igangværende IT-projekter, sommerens bedste IT-sikkerhedsråd og kontaktpersoner, du kan ringe til, hvis du får brug for IT-hjælp.
1. Får du brug for hjælp til IT?
Her har du et skema med informationer på, hvem du kan kontakte i sommerferien.
2. Opstår der akutte IT-problemer efter kl. 16?
Her har du et vagtskema, hvor du kan se, hvem der er IT-ansvarlig ved akutte IT-problemer efter lukketid:
<indsæt vagtskema med akut-telefonnummer for hele perioden>
3. Hvis uheldet er ude …
Her er, hvad du skal gøre ved strømafbrydelse, vandskade, lynnedslag, virus/ransomware, hackerangreb og nedbrud:
<indsæt dine guidelines og evt. beredskabsplan her>
4. Guides til selvhjælp
Inden du tager fat i en IT-medarbejder, er her en række guides til forskellige IT-udfordringer, som du måske selv kan løse:
- Sådan skifter du tonerpatron på printeren
- Sådan får du XX-system op at køre, hvis det går ned.
5. IT-sikkerhedsforholdsregler (i sommerferien)
Pas på hvad du klikker på i e-mails – også over sommeren. Det er højsæson for ondsindede ransomware-mails, der kan sprede virus.
Her er i øvrigt et link til virksomhedens IT-sikkerhedspolitik, som du måske trænger til at få genopfrisket?
<indsæt link til IT-sikkerhedspolitik>
6. Plan for igangværende opgaver
Her er en plan for, hvordan IT-projekter kører videre hen over sommeren – hvem er ansvarlig, og hvor finder du relevant projektinformation?
<indsæt projektplaner for sommeren og info om, hvor du finder projektinformation>
God sommer – uden IT-forstyrrelser :-)
Vi ses igen den XX/XX.
Mvh
Har du spørgsmål? Eller brug for et godt råd om IT?
Udfyld formularen og vi ringer dig op.