Gå direkte til indhold
 

Dynamics NAV – End of support

Læsetid i minutter: 4

Den 10. januar 2023 markeres slutningen for den generelle support for alle versioner af Dynamics NAV (tidligere kendt som Navision). Derudover vil Dynamics NAV 2013 og 2013 R2 heller ikke længere være i udvidet support.
 
Denne artikel forklarer betydningen af dette og hvordan din virksomhed skal forholde sig, hvis I stadig anvender NAV, og endnu ikke har migreret til Business Central.
EndofsupportNAV_large

 

Ifølge Microsofts politik understøttes hver version af NAV i 10 år. De første fem år er kendt som general support, hvor der leveres nye funktioner, sikkerhedsopdateringer og kritiske opdateringer. De resterende fem år betragtes som udvidet support, hvor der kun leveres kritiske opdateringer.

Som angivet i nedenstående tabel vil Dynamics NAV 2018 være den sidste version af NAV, der kommer i udvidet support den 10. januar 2023. Derefter vil der ikke blive leveret nogen opdateringer til nogen version af NAV.

 

Hvilke muligheder har jeg som NAV-bruger i fremtiden?

For virksomheder som stadig anvender NAV er der generelt to muligheder at overveje:

 

Forbliv hvor du er

Find eller bliv ved den NAV Partner du har i dag. – Hvis din NAV installation er kraftigt tilpasset dine unikke behov, kan det være en vanskelig opgave at opgradere til et moderne ERP-system.

I dette scenarie er det vigtigt at have en pålidelig og proaktiv NAV Partner som kan arbejde sammen med dig for at forlænge levetiden af dit NAV produkt.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på de risici, der er forbundet med denne mulighed. Brug af en ældre ERP-løsninger som NAV kan gøre det sværere at integrere med nye teknologier og drage fordel af fx Power Automate, Power Apps og Microsoft Teams. Derudover skal du være ekstra opmærksom på at i takt med at løsningen ældes, er den muligvis ikke længere i overensstemmelse med gældende regler og compliance, hvilket kan resultere i høje bøder.

Ydermere bliver den hardware som løsningen drives på også ældre, og kritiske nedbrud vil stige, efterhånden som det ældes yderligere, hvilket fører til uventet nedetid, der kan påvirke produktiviteten og rentabiliteten.

Selvom du i dette øjeblik vælger at forblive hvor du er, og ikke opgradere til fx Business Central, er det vigtigt at du begynder at planlægge og ser frem mod en opgradering i fremtiden. Hvis du i sag anvender en Dynamics NAV-løsning, skal du opgradere før eller siden.

 

Opgrader til Business Central

Opgrader til Microsoft Dynamics 365 Business Central – For Dynamics NAV-brugere er opgradering til Microsoft Dynamics 365 Business Central det logiske næste skridt.

Business Central er den nyeste ERP-løsning fra Microsoft og er en cloud-baseret virksomhedsstyringssoftware, der kan revolutionere din virksomhed. Business Central er efterfølgeren til Dynamics NAV, og fordelene ved at opgradere til Business Central inkluderer problemfri integration med resten af værktøjerne fra Microsoft. Desuden er løsningen tilgængelighed fra de fleste enheder med en browser, muligheden for nemt at tilføje eller fjerne brugere, en simplere og mere intuitivt brugerflade, kontinuerlig service og sikkerhedsopdateringer.

At flytte fra NAV til Business Central har en lang række fordele. Her er nogle eksempler ved at foretage dette skifte:

 

Forbedret funktionalitet:
Business Central tilbyder en bred vifte af funktioner og funktionalitet, der kan hjælpe virksomheder med at strømline deres drift, herunder økonomistyring, forsyningskædestyring og projektstyring.

Forbedret integration:
Business Central er designet til at integrere med en række forretningssystemer, herunder CRM og e-handelsplatforme, som kan gøre det nemmere for virksomheder at administrere deres data og arbejdsgange.

Bedre skalerbarhed:
Business Central er bygget på Dynamics 365-platformen, hvilket betyder, at den nemt kan skaleres, efterhånden som en virksomhed vokser. Dette kan hjælpe virksomheder med at undgå behovet for at investere i nye systemer, når de udvider.

Større fleksibilitet:
Business Central er tilgængelig som en cloud-baseret løsning, hvilket betyder, at den kan tilgås fra hvor som helst med en internetforbindelse. Dette kan gøre det lettere for virksomheder at arbejde eksternt eller at give medarbejdere adgang til systemet fra en række forskellige enheder.

Stærkere sikkerhed:
Business Central er designet med sikkerhed i tankerne, med en række funktioner, der hjælper med at beskytte virksomheders data og beskytte dem mod cybertrusler.

Overordnet set kan skiftet til Business Central hjælpe virksomheder med at forbedre deres drift og øge deres effektivitet, samtidig med at de giver dem den fleksibilitet og skalerbarhed, de har brug for at vokse og få succes.

 

Lad os bygge dagens og morgendagens IT. Sammen. Tag kontakt.