Ny BI-løsning giver Dækpartner A/S større gennemsigtighed og højere fleksibilitet
Læsetid i minutter: 4
itm8 04-07-2025 09:18:42
Dækpartner A/S
Ny BI-løsning giver Dækpartner A/S større gennemsigtighed og højere fleksibilitet
Dækpartner A/S blev pr. 1. januar 2024 købt af Vulkan Group fra Michelin. Virksomheden har derfor været igennem en større overgangsperiode, hvor de er blevet frakoblet Michelins IT-systemer. I den proces blev itm8 valgt som ny fast IT-partner, og derfor var det nærliggende at spørge os til råds, da virksomheden også fik brug for en ny BI-løsning.

Om Dækpartner A/S
Specialister i dæk og autoservice
Dækpartner A/S har 20 dæk- og autoserviceværksteder over hele Danmark. Her hjælper de både private og virksomheder med køb, salg, skift og opbevaring af dæk samt generel autoservice.
Udfordringen
Behov for fremtidssikret BI-løsning
Det er vigtigt for Dækpartner A/S at have en velfungerende BI-løsning, når data fra alle dækcentre skal sammenholdes og sammenlignes, så de har et solidt grundlag for strategiske beslutninger.
Udover at Dækpartner A/S havde behov for at skifte BI-løsning pga. salget, ønskede virksomheden også at opgradere deres dataplatform. Den gamle løsning var nemlig Qlikview-baseret, hvorfor de var nødsaget til at henvende sig til eksterne konsulenter, hver gang de havde brug for nye funktioner eller ændring af opsætninger. De ønskede derfor en moderne og fremtidssikret dataplatform, som de desuden selv kunne få adgang til.
”Vi har fået en fleksibel og personuafhængig BI-løsning med Microsoft Fabric, der gør hverdagen mere effektiv.
Tina Lange-Kornbak, CFO, Dækpartner A/S

Løsningen
Kombinerer det bedste fra to verdener
Med vores BI-løsning har Dækpartner A/S nu en velfungerende dataplatform løst med Microsoft Fabric. Denne kombinerer virksomhedens velkendte datastrukturer fra den tidligere QlikView-løsning med den fleksibilitet og de nye funktionaliteter, som en moderne BI-løsning i Microsoft Fabric giver. Løsningen er desuden billigere end den tidligere løsning – både i licenser og i den daglige drift.
I dagligdagen bruges løsningen dels af Tina Lange-Kornbak selv, men også af sælgerne rundt på virksomhedens 20 dækcentre. Det var derfor vigtigt, at medarbejderne fortsat havde adgang til de rapporter og funktionaliteter, de var vant til at bruge. Dermed blev overgangen til det nye system så gnidningsfri som muligt.
”Vi har fået en løsning, som sammenkobler det bedste fra to verdener: Vi har genanvendt nogle velkendte datastrukturer og standardrapporter – men samtidig fået en løsning, der ligger i et fremtidssikret system. Og selvom hele processen skulle gå relativt hurtigt, og vi har genbrugt nogle ting, har hele vores setup også fået en overhaling, så det er up-to-date med en moderne løsning anno 2025,” fortæller CFO for Dækpartner A/S, Tina Lange-Kornbak.
Hun fortsætter: ”Vi har fx nogle faste standardrapporter, som vores sælgere bruger til løbende opfølgning på kunder, sælgere og ordrer. Derudover har jeg som CFO behov for at kunne trække nogle ad-hoc-rapporter – både for at kunne holde øje med, hvordan det går rundt omkring, og som grundlag for strategiske beslutninger. Jeg har nu mulighed for at tilgå nogle tabelopslag, der er sat op ’inde bagved’. Det giver mig mulighed for at dykke dybere ned i dataene – fx om salg, køb, lager eller noget helt fjerde. Og jeg kan selv nemt og hurtigt ændre på indstillinger, hvis jeg vil undersøge en anden vinkel på tingene,” tilføjer hun.
Resultat
Større gennemsigtighed i forretningskritiske data
Med den nye løsning har Dækpartner A/S fået en fremtidssikret dataplatform løst i Microsoft Fabric. Platformen fungerer som et vigtigt omdrejningspunkt i hverdagen – både for de enkelte sælgere og for ledelsen, der har fået et dybere indblik i virksomhedens drift.
”Den nye løsning har betydet, at der er nogle nøgletal og udviklinger, der bliver mere synlige for os – og så er det blevet nemmere for os at dykke dybere ned i dataene bag tallene, når vi laver ad-hoc-analyser. Derudover er både systemet og vores data blevet mere tilgængelige for os. Vi er nu uafhængige af at skulle have dyr konsulenthjælp, hver gang vi ønsker en ny rapport. Det sparer både tid og penge, når vi selv kan udføre tingene,” siger Tina Lange-Kornbak og afslutter:
”Løsningen betyder også, at vores verden er langt mere gennemsigtig, fordi vi kan se flere facetter af tal og data. Vi kan nu se, fx hvilke kunder eller varegrupper vi tjener godt på, så vi ved, hvor vi skal fokusere vores forretning, eller hvor vi skal forbedre os. Og det kan være afgørende, når vi skal træffe strategiske beslutninger om fremtiden.”
”Vi har fået en løsning, som sammenkobler det bedste fra to verdener: Vi har genanvendt nogle velkendte datastrukturer og standardrapporter – men samtidig fået en løsning, der ligger i et fremtidssikret system. Og selvom hele processen skulle gå relativt hurtigt, har hele vores setup fået en overhaling, så det er up-to-date med en moderne løsning anno 2025.”
Tina Lange-Kornbak, CFO, Dækpartner A/S
Resultat
Effektivitet og fleksibilitet i fokus
Overgangen til det nye system skulle ske relativt hurtigt: Dækpartner A/S havde kun få måneder til at få sat den nye løsning op og overflyttet data. I den proces har Tina Lange-Kornbak sat stor pris på hjælpen fra itm8’s konsulent, Anders Solhøj Nielsen.
”Anders har vist stor teknisk og forretningsmæssig forståelse. Han har evnet at kombinere sin erfaring med både QlikView og Microsoft Fabric med en dyb forståelse for vores behov. Derudover har han den evne, at han bliver ved med at arbejde på opgaven, indtil tingene fungerer. Han har tålmodigt lyttet til, hvad vi har brug for, og evnet at kombinere det med BI-løsningens funktionaliteter. Han kommer ikke bare og siger ’sådan her skal det være, det må I lære at bruge’. I stedet præsenterer han et forslag og lytter til, om det vil fungere i hverdagen, eller om det måske skal tilrettes. Dermed har vi fået en rigtigt god løsning, som fungerer effektivt i hverdagen, både for vores sælgere og for mig,” siger hun og tilføjer:
”Derudover gør den nye løsning os mere personuafhængig. Dels internt, hvor løsningen er intuitiv og nem at bruge – også hvis man ikke sidder med den til daglig. Vi har tidligere været meget afhængig af en enkelt intern superbruger, som havde været med til at strikket tingene sammen i det gamle system og derfor stort set var den eneste, der havde helt styr på det. Men vi er også mere uafhængige eksternt, fordi vi nu bruger nogle standard Microsoft-systemer. Dermed er der flere, der vil kunne hjælpe os, hvis vi får brug for det.”
Et kort resume
Vil du gerne vide mere om de services, som vi har leveret i denne case? Så kan du surfe lidt rundt i dem her:
Skal vi også hjælpe dig?
Udfyld formularen, og vi kontakter dig.