Styrk din datasikkerhed og beskyt din virksomhed mod cybertrusler
Alle virksomheder opbevarer data om medarbejdere, kunder, samarbejdspartnere m.m. Det er data, der kan være meget værd for IT-kriminelle. Derfor skal du sørge for at passe så godt på dem som muligt.
Har du styr på datasikkerheden?
De seneste år har budt på en lang række sager, hvor både danske og internationale virksomheder er blevet hacket og har mistet dele af deres data. Det er sager, der har fået stor mediebevågenhed, hvilket er med til at understrege det stigende fokus på datasikkerhed og generel it-sikkerhed.
Hvordan står det til med datasikkerheden i din virksomhed? Der findes masser af ting, du kan gøre for at forbedre din datasikkerhed. Men det kræver også, at du tænker dig om. Så du kan bruge din ressourcer klogest og bedst muligt.
Hvordan kan man sikre sine data bedst muligt?
Mange virksomheder har en tendens til at tænke udelukkende i virusprogrammer, malwarebeskyttelse og andet software, når det kommer til databeskyttelse. Faktum er, at du – ligegyldigt hvor mange penge du bruger – aldrig kan sikre dig fuldkommen.
Vi foreslår, at du tænker din datasikkerhed i bredere forstand end den umiddelbare beskyttelsesfase. Hos itm8 arbejder vi med datasikkerhed i fem faser:
Beskyttelse
Virusprogrammer, malwarebeskyttelse, medarbejderawareness m.m.
Overvågning
Sørg for at investere i overvågning af dine forskellige beskyttelsesprogrammer.
Beredskab
Hvis uheldet er ude, er det vigtigt, at der er taget de rette forholdsregler, og at der er mulighed for at få assistance.
Genskabelse
Mister du data i forbindelse med et sikkerhedsbrud, kan du med de rette værktøjer genskabe en del af det.
Opfølgning
Efter et sikkerhedsbrud er det vigtigt at lære af det. Sørg derfor at gennemgå hele forløbet grundigt – evt. med hjælp udefra.
Persondataforordningen øger behovet for datasikkerhed
Med den nye persondataforordning, der træder i kraft den 25. maj 2018, får datasikkerheden en endnu større betydning og bevågenhed. Når en virksomhed får kompromitteret sine data, er det nemlig ikke kun virksomheden selv, det går ud over. Det gælder også de samarbejdspartnere og kunder, hvis personlige oplysninger den pågældende virksomhed er i besiddelse af.
Det er derfor vigtigere end nogensinde, at du har styr på de personoplysninger, du opbevarer om både medarbejdere og personer uden for virksomheden.