Forhandling med hackere: Når cyberforhandling er sidste udvej
Ransomware og datatyveri er ikke bare en IT-krise. Det er en det-hele-krise.
Når uheldet rammer, og dine data er låst eller stjålet, står du tilbage med nogle svære valg. For hvad gør du, når truslen om offentliggørelse eller sletning af dine eller dine kunders data vokser time for time?
Forhandling med gerningsmanden kan blive en nødvendig del af dit kriseberedskab. Men det kræver erfaring, strategi og overblik – og at man lader følelserne blive hjemme.

Forhandling er ikke det samme som betaling
Myndighederne anbefaler ikke at betale, og det bakker vi fuldt ud op om. Men vi ved også, at der i pressede situationer kan være behov for at afveje alle muligheder for at sikre virksomhedens overlevelse. Derfor hjælper vi med at finde den bedst mulige løsning, så du kan komme sikkert videre.
Det er vigtigt, at du kender dine muligheder. Og at du forstår, at dét at gå i dialog med gerningsmanden ikke er det samme som at betale løsepenge. En professionel forhandlingsstrategi og kriseberedskabsplan kan derimod give dig:
- Tid til at genoprette systemer
- Indsigt i gerningsmandens adfærd og krav
- Mulighed for at minimere tab og skader
I samarbejdet mellem Delta Crisis kan vi hjælpe med en kriseberedskabsplan, der også rummer forhandlingskompetencerne via Delta Crisis' team af profesionelle forhandlere.

Hvad er cyberforhandling så? Og hvornår er det relevant?
En cyberforhandling er i princippet det samme som gidselhåndtering – bare i den digitale verden. I stedet for menneskeliv er det data, systemer og forretningens eksistensgrundlag, der holdes som gidsel. Derfor kræver det samme taktiske tilgang, psykologi og forhandlingsteknik som i klassiske gidselsituationer.
Forhandling handler om at kommunikere direkte med de kriminelle, der står bag et angreb. Ofte i forbindelse med ransomware. Det handler ikke nødvendigvis om at betale, men om at købe tid, forstå gerningsmandens dagsorden og begrænse skaden mest muligt.
Til det kræves de rette kompetencer; mennesker med erfaring, overblik og is i maven. Derfor samarbejder vi med Delta Crisis Management – et hold erfarne kriseforhandlere på internationalt niveau og Nordens førende kriseforhandlere.
”Ransomware er ikke kun en IT-krise. Det er en det-hele-krise.”
Michael Sjøberg, Chief Crisis Negotiator & Founder, Delta Crisis Management

Forhandling kræver erfaring. Det har vi adgang til
Forhandling med en cyberkriminel kræver mere end teknisk snilde. Det kræver specialister, der forstår psykologi, strategi og krisekommunikation.
Derfor arbejder vi tæt sammen med Delta Crisis Management – et hold af professionelle gidsel- og kriseforhandlere med baggrund fra bl.a. FBI, Scotland Yard og dansk efterretningstjeneste. Siden 2020 har de været involveret i mere end 140 ransomware-sager.
I praksis får du eksklusiv adgang til de bedste i feltet. Så hvis behovet en dag opstår for dig, kan vi hurtigt mobilisere det helt rigtige hold til at kæmpe kampen for dig.
3 grunde til, at forhandling bør være en del af din beredskabsplan
Ingen ønsker at stå i en situation, hvor man skal forhandle med hackere. Men det er præcis derfor, du skal være forberedt.
Vi hjælper med at lave planen, træne ledere og koble jer på specialisterne, når behovet opstår. Med en forhandlingsplan får I:
- Overblik og handlekraft i en kaotisk situation
- En ledelse, der ved, hvem der gør hvad – og hvornår
- Bedre beslutninger og færre skader, hvis krisen rammer
Incident Response er din hjælpende hånd, når krisen rammer
Fra det øjeblik du opdager, at noget er galt, står vi klar. Vi afdækker truslen, beskytter dine data, koordinerer med myndigheder – og inddrager professionelle forhandlere, hvis situationen kræver det. På den måde får du både teknik og taktik, så du kan komme sikkert ud på den anden side.