itm8 indgår samarbejde med Delta Crisis Management – eksperter i ransomware-forhandling
Læsetid i minutter: 3
itm8 Oct 30, 2025 9:00:00 AM
itm8 går sammen med krisehåndterings- og sikkerhedskonsulentfirmaet Delta Crisis Management i et samarbejde, der blandt andet skal tilbyde ekspertforhandling med hackere samt afprøvede kriseberedskaber ved ransomware-angreb, både før, under og efter hændelsen. Parterne vurderer, at problemet er stigende.
Et stigende antal danske virksomheder bliver ramt af ransomware-angreb, der kan føre til økonomiske, juridiske, drifts- og omdømmemæssige omkostninger.
Sådan lyder vurderingen fra itm8, en af landets førende it-aktører på SMV-området, og rådgivningshuset Delta Crisis Management, en af Nordens førende eksperter i kriseforhandling og -håndtering.
Derfor går de nu i luften med et samarbejde, der tilføjer professionelle forhandlingsydelser og kriserådgivning ved ransomware-angreb til itm8’s servicekatalog inden for cybersikkerhed.
Behov for forhandlingsekspertise stiger
”Vi har allerede samarbejdet med Delta Crisis Management på anbefalingsbasis i et par år. Siden har vi blandt kunderne oplevet et voksende behov for kriseydelser ved hackerangreb,” siger Martin Kofoed Høding, Chief Cyber Security Officer og partner i itm8.
Han har selv politimæssig baggrund og påpeger, at håndtering af gerningsmænd i ransomware-sager kræver kompetencer, der rækker ud over et rent teknisk it-beredskab.
”Når en virksomhed rammes af ransomware, skal der genetableres kontrol i en ekstremt presset situation, og det er ikke noget, hvem som helst kan finde ud af. Det kræver sjælden ekspertise, som Delta Crisis Management har dokumenteret og unik erfaring med. Det er vi glade for at stille til rådighed for vores kunder fremover,” siger Martin Kofoed Høding.
Michael Sjøberg, Chief Crisis Negotiator i og stifter af Delta Crisis Management, glæder sig ligeledes over samarbejdet og tilføjer: Forhandling med digitale gerningsmænd handler ikke nødvendigvis om at betale en løsesum. Vores mål er at vinde tid, få kritiske oplysninger og skabe løsninger under pres. Vi rådgiver topledelsen direkte om strategi, kommunikation og forhandling,så virksomheden kan handle hurtigt og korrekt, både forebyggende og hvis uheldet er ude.
Voksende problem
Delta Crisis Management har som kriseforhandlere på internationalt niveau håndteret knap 150 ransomware-sager over de seneste par år, der endte i forhandlinger, herunder også blandt itm8’s kunder. Sagerne involverer typisk millionbeløb samt tyveri af forretningskritiske og personfølsomme data.
Og problemet er stigende ifølge Michael Sjøberg, der henviser til de seneste tal fra IT-Branchens undersøgelser på området.
I Danmark har 17 procent af små virksomheder og 23 procent af mellemstore virksomheder været udsat for cyberangreb inden for de seneste 5 år, hvor ransomware er blandt de hyppigste angrebsformer. Gennemsnittet for et ransomware-angreb er 24 dages nedetid, og for store virksomheder kan regningen dermed løbe op i 60 millioner kroner, mens et enkelt angreb for en SMV kan koste 140.000 kroner om dagen.
Også i Dansk Erhverv har man længe erkendt og oplevet det tiltagende trusselsbillede og set behovet for at være beredt på cyberangreb i det hele taget – og i stigende grad på ransomware-angreb.
”Cybertruslen er den næststørste bekymring blandt Dansk Erhvervs medlemmer her i 2025, og trusselsbilledet vil i takt med både den geopolitiske og teknologiske udvikling fortsætte med at tage ny form. Især sektorer, såsom sundhedssektoren, hvor der er særligt sensitive data, ser man på tværs af EU, at der er en stigning i ransomware-angreb. Derfor er det enormt vigtigt, at vi ved, hvad vi gør både før, under og efter et angreb – og dér er et formaliseret samarbejde mellem itm8 og Delta Crisis Management et godt eksempel på, at erhvervslivet går sammen for at blive dygtigere til at håndtere den slags angreb,” siger vicedirektør i Dansk Erhverv, Jakob Ellemann-Jensen.
Manglende forberedelse og psykologisk aspekt
Tallene understreger ifølge både Martin Kofoed Høding og Michael Sjøberg vigtigheden af, at virksomheder bliver bedre forberedt på at håndtere ransomware-angreb.
Noget, som danske virksomheder kan blive markant bedre til ud fra Delta Crisis Managements erfaring.
”Under to procent af de direktioner, vi har hjulpet, når de er blevet ramt, har haft en kriseplan, de reelt har trænet. Derfor hjælper vi også ledelsen med at være forberedt på alvorlige cyberangreb med konkrete og afprøvede kriseberedskaber,” siger Michael Sjøberg. Martin Kofoed Høding tilføjer, at der ved ransomware-angreb ofte overses en afgørende dimension, som er den psykologiske påvirkning, angrebet kan have på ledelse og medarbejdere.
”Det er en voldsom oplevelse for enhver virksomhed at blive udsat for et digitalt angreb, hvor man trues på sit eksistensgrundlag. Ransomware er ikke it-problem, men et forretningsproblem. Af samme grund er vi glade for at kunne tilbyde vores kunder et samlet beredskab, hvor både teknologi, kriseledelse og menneskelig krisehåndtering tænkes ind fra første øjeblik,” siger han.
Om itm8
itm8 er en af Nordeuropas førende it-servicepartnere for primært små og mellemstore virksomheder med over 20 års erfaring inden for både cybersikkerhed, it-drift, cloud-løsninger, digital transformation og ERP-systemer. Virksomheden tilbyder en bred vifte af tjenester og beskæftiger samlet over 1.700 medarbejdere i Danmark, Sverige, Tjekkiet og Filippinerne. I november 2023 gennemførte itm8 en fusion af 13 it-virksomheder, der i dag er samlet under itm8. Virksomheden ejes af kapitalfonden Axcel i partnerskab med Chr. Augustinus Fabrikker.
Om Delta Crisis Management
Delta Crisis Management er et krisehåndterings- og sikkerhedskonsulentfirma med base i Danmark og Schweiz, der er specialiseret i ransomware-angreb. Virksomheden har praktisk erfaring fra knap 150 ransomware-sager internationalt, herunder samarbejde med myndigheder, incident response-teams, juridiske rådgivere og forsikringsselskaber. Medarbejderne er nøje udvalgte og har alle baggrund som militær- eller efterretningsofficerer fra bl.a. FBI, Scotland Yard og de danske efterretningstjenester.