Gå direkte til indhold
 

Velfungerende CRM giver Taasinge Elementer A/S overblik over salgspipelinen

Læsetid i minutter: 4

Taasinge Elementer A/S er Danmarks førende producent af præfabrikerede tag- og facadeelementer.

 

Virksomheden har de seneste år igangsat en digitalisering som led i at arbejde mere datadrevet. Første skridt blev et Microsoft Dynamics 365-baseret CRM fra itm8.

Taasinge Elementer er Danmarks ældste og største producent af præfabrikerede træelementer. Siden produktionen startede i 1971, har Taasinge Elementer præget udviklingen af det industrialiserede træelementbyggeri.

 

Fuldt overblik over salgspipelinen

Taasinge Elementer A/S leverer elementer til store byggeprojekter og arbejder primært projektorienteret, hvor virksomheden fungerer som underleverandør. Virksomheden har oplevet stor vækst de seneste år, og det har sat gang i et ønske om at arbejde mere digitalt og, ikke mindst, datadrevet.

Kundechef og Head of CRM, Allan Nykær Rosenhøj, fortæller:

 

”Vores salgspipeline er mere kompleks end de fleste – for eksempel kan et salgsgennemløb sagtens strække sig over mere end et år. Samtidig kan vores pipeline indeholde flere tilbud på samme salgsmulighed, fordi vores kunder kan byde ind på samme projekt. De tilbud skal kun tælle som ét projekt i vores pipeline, ellers har vi ikke et reelt billede af, hvad vi skal være klar til at producere.”

 

Med fire produktionsenheder – tre i Danmark og en i Letland – kræver det stor koordinering og planlægning at tilpasse produktion til leveringstidspunkt på hvert enkelt projekt. Samtidig er byggebranchen underlagt ydre betingelser, der kan skabe forsinkelser, fx arkæologiske fund eller asbest i bygninger, der skal nedrives.

 

”Vi skal være gearet til at håndtere forsinkelser i vores produktionsplan – og omvendt, at vi kan opleve at få hasteordrer. Vores sælgere havde styr på hvert deres excelark, men vi havde brug for ét samlet overblik over vores salgspipeline. Vi gik derfor i gang med at afsøge markedet inden for CRM-systemer, og efter anbefaling kontaktede vi bl.a. itm8. Det stod hurtigt klart, at de kunne levere en løsning, der levede op til vores krav til en realistisk pris,”

fortæller Allan Nykær Rosenhøj.

 

Oversatte salgssprog til CRM-sprog

Første skridt var en indgående dialog om Taasinge Elementer A/S’ behov, hvor virksomheden fik stor hjælp fra itm8’s konsulenter.

”Vi kender vores egen salgsproces og ved, hvad vi har brug for ift. output, rapporter, data til sælgernes arbejde osv. Konsulenterne fra itm8 var supergode til at oversætte vores ønsker og behov til ’CRM-sprog’. De var enormt skarpe til at se mulighederne i vores komplekse salgsproces og omsætte det til et velfungerende IT-system,”

fortæller Allan Nykær Rosenhøj.

itm8s konsulenter bidrog herudover i de indledende træningssessioner, så Taasinge Elementer A/S’s medarbejdere fik en solid oplæring i deres nye arbejdsredskab. Allan Nykær Rosenhøj er desuden blevet klædt godt på til at fungere som systemansvarlig i hverdagen i virksomheden.


”itm8 har været til kæmpe gavn gennem hele processen. Det har stor værdi for os at kunne trække på eksterne specialister til projekter, hvor vi ikke har ekspertisen in-house. Jeg har hele tiden kunnet ringe til itm8 og få svar eller forklaringer, hvis der var noget, jeg ikke forstod. Jeg har endda fået et ’sandkassemiljø’ – en kopi af systemet, hvor jeg selv kan lege med funktioner og teste ting,”

”Konsulenterne fra itm8 var supergode til at oversætte vores ønsker og behov til ’CRM-sprog’. De var enormt skarpe til at se mulighederne i vores komplekse salgsproces og omsætte det til et velfungerende IT-system.”

Allan Nykær Rosenhøj, Kundechef og Head of CRM, Taasinge Elementer A/S
 

Validt billede af salgspipelineTaasinge Elementer

A/S har nu en fuld Microsoft Dynamics 365 CRM-løsning i drift. Her kan sælgerne registrere og spore alle informationer om salgsmuligheder, kundemøder, tilbud, ordrer, projekter osv. Samtidig er der opsat en række rapporteringsfunktioner til virksomhedens ledelse.


”Vi har fået et validt overblik over vores salgspipeline med alle de facetter, det indeholder. Vi kan koble vores produktionsplanlægning op mod vores salgspipeline, og vi har til enhver tid databaseret viden at styre efter. Både medarbejdere og ledelse kan stole 100% på vores pipeline, og det giver større sikkerhed i vores produktionsplanlægning,”

siger Allan Nykær Rosenhøj og tilføjer:
”Vi har traditionelt haft mere fokus på projekter end på kunder, men det har ændret sig de seneste år. Nu har jeg som kundechef et CRM, hvor jeg har fuldt overblik over kunder og interessenter. Det underbygger vores mål om at arbejde mere kundeorienteret frem for projektorienteret.”

 

Arbejdet med CRM-systemet er første skridt i virksomhedens bevægelse mod at arbejde mere digitalt og datadrevet.

 

”Vi er allerede i gang med at se på, hvordan vi kan understøtte flere processer ved hjælp af vores CRM-løsning. Det kan være i forhold til at ensrette datastrukturen i vores tegnestue og på tværs af vores fire produktionsafdelinger. Vi har fået en rigtig god start på vores digitalisering med CRM’et. Nu er vi klar til at tage de næste skridt, så vi er gearet til de kommende års opgaver og, ikke mindst, vækst – og der vil itm8 naturligvis også indgå som en potentiel leverandør,”

afslutter Allan Nykær Rosenhøj.

Validt billede af salgspipeline

Taasinge Elementer A/S har nu en fuld Microsoft Dynamics 365 CRM-løsning i drift. Her kan sælgerne registrere og spore alle informationer om salgsmuligheder, kundemøder, tilbud, ordrer, projekter osv. Samtidig er der opsat en række rapporteringsfunktioner til virksomhedens ledelse.

”Vi har fået et validt overblik over vores salgspipeline med alle de facetter, det indeholder. Vi kan koble vores produktionsplanlægning op mod vores salgspipeline, og vi har til enhver tid databaseret viden at styre efter. Både medarbejdere og ledelse kan stole 100% på vores pipeline, og det giver større sikkerhed i vores produktionsplanlægning,” siger Allan Nykær Rosenhøj og tilføjer:

”Vi har traditionelt haft mere fokus på projekter end på kunder, men det har ændret sig de seneste år. Nu har jeg som kundechef et CRM, hvor jeg har fuldt overblik over kunder og interessenter. Det underbygger vores mål om at arbejde mere kundeorienteret frem for projektorienteret.”

Arbejdet med CRM-systemet er første skridt i virksomhedens bevægelse mod at arbejde mere digitalt og datadrevet.

”Vi er allerede i gang med at se på, hvordan vi kan understøtte flere processer ved hjælp af vores CRM-løsning. Det kan være i forhold til at ensrette datastrukturen i vores tegnestue og på tværs af vores fire produktionsafdelinger. Vi har fået en rigtig god start på vores digitalisering med CRM’et. Nu er vi klar til at tage de næste skridt, så vi er gearet til de kommende års opgaver og, ikke mindst, vækst – og der vil itm8 naturligvis også indgå som en potentiel leverandør,” afslutter Allan Nykær Rosenhøj.

Kontakt os i dag for en uforpligtende demo af vores løsninger
med udgangspunkt i dine nuværende systemer.