Data warehouse
Data warehousing er en proces, der benyttes til at samle og håndtere data fra mange forskellige slags kilder med det formål at levere meningsfuld erhvervsindsigt. Et data warehouse bruges typisk til at forbinde og analysere erhvervsdata fra forskelligartede kilder.
Det er en blanding mellem et antal teknologer og komponenter, som til sammen hjælper med den strategiske brug af data. Det er er en form for elektronisk lagring af store mængder af information tiltænkt analyse. Et data warehouse transformerer dataene til brugbar information, der er tilgængelig for brugere i god nok tid til at være nyttig.
Hvad er et data warehouse?
Data warehousing fungerer som et centralt depot, hvor information strømmer ind fra flere forskellige kilder. Data flyder ind fra transaktionelle systemer og andre relationelle databaser. Den kan være struktureret, semistruktureret eller decideret ustruktureret.
Dataene processeres, transformeres og indtages, så brugere har tilgang til den processerede data gennem business intelligence værktøjer, SQL-klienter og regneark. Informationen sammensættes og samles i én omfattende database.
Ved at samle al informationen på ét sted, kan en organisation bedre analysere sine kunder som helhed. Dette hjælper med at sikre, at al informationen er tilgængelig. Data warehousing gør også datamining mulig. Datamining er en proces, hvori man leder efter mønstre i dataene, hvilket kan bruges til at generere bedre indsigt i markedet, så salg kan forbedres.
Hvad kan et data warehouse bruges til?
Hvem som helst, der skal håndtere store mængder af data, kan drage gavn af et data warehouse. Nogle af de sektorer, der benytter sig af det er:
Luftfartsselskaber
Her bruges data warehouses til at få operationen til at gå mere flydende. Den arbejder med at tildele mandskab, analysere ruters lønsomhed og mere.
Banker
Banker benytter data warehouses til at administrere ressourcerne tilgængelige ved receptionen mere effektivt. Nogle banker bruger det til markedsresearch og analyser af produkter og operationers præstation.
Detailhandel
Inden for detailhandel benyttes data warehousing til distribution og markedsføring. Det bruges også til at holde styr på varer, kunders købemønstre, promoveringer og til at afgøre den rette pris.
Investering
Datamønstre analyseres lige så vel som at holde øje med markedet for at afgøre, hvor det ville være bedst at investere.
Telekommunikation
Inden for denne sektor bruges det til at promovere produkter, afgøre de rette salgsbeslutninger og for at lave distributionsbeslutninger.
Restaurationsbranchen
Denne industri bruger data warehousing til at designe reklamer og promoveringskampagner, hvor de ønsker at ramme målgrupper baseret på deres feedback og rejsemønstre.