Ny driftsaftale har givet FTFa bedre performance, bedre service og bedre økonomi
Læsetid i minutter: 3
itm8 03-04-2025 12:40:16
FTFa
Hurtig og smidig sagsbehandling er afgørende
FTFa er en af Danmarks største a-kasser. De har et stort fokus på digitalisering og effektive IT-løsninger så de kan sikre hurtig og smidig sagsbehandling til deres 150.000 medlemmer. Et velfungerende IT-system er afgørende for deres daglige drift og medlemsservice.
Da de stod over for en udfordring med deres nye a-kassesystem og drift af applikationer, valgte de at skifte driften til itm8. Det skifte har medført bedre performance, bedre service og en mere omkostningseffektiv løsning.
FTFa
En a-kasse for alle
FTFa er en a-kasse for alle. De samarbejder med 54 faglige organisationer for at kunne give målrettet rådgivning om arbejdsliv, faglighed og a-kasse til deres medlemmer. FTFa er en af Danmarks største og billigste a-kasser med ca. 150.000 medlemmer.
Udfordringen
Bruger vi pengene rigtigt?
FTFa fik implementeret et nyt a-kassesystem, som også inkluderede drift af applikationer. Men i kølvandet af det, opstod der tvivl og en række spørgsmål meldte sig: Er det den rigtige løsning? Får vi den bedste service? Bruger vi pengene rigtigt?
FTFa stod overfor en stor beslutning om, hvorvidt de skulle skifte samarbejdspartner. Derfor undersøgte de markedet og snakkede med kollegaer i branchen for at finde den bedste løsning, der kunne sikre god drift og en økonomisk fornuftig løsning.
”Vi tog en snak med itm8 om services, og hvilke ting vi hver især satte pris på i et samarbejde. Her kunne vi hurtigt konstatere, at der både ville være en servicefordring og besparelser. Det var næsten for godt til at være sandt,” siger Peter Meleschko, der er IT-chef hos FTFa.
"Vores systemer kører hurtigere og mere stabilt, og fejl bliver håndteret effektivt – uden udenomssnak. Overordnet set har vi nu fået præcis den løsning og service, som vi hele tiden har drømt om."
Peter Meleschko, IT-chef, FTFa

Løsningen
En ny driftsaftale af applikationer
FTFa besluttede sig for at skifte til itm8 efter anbefaling fra flere andre a-kasser. Det betyder, at vi har overtaget selve driften af deres applikationer – heriblandt Modulus.
Modulus er en applikation i konstant forandring, da der hele tiden kommer justeringer pga. lovgivning og nye releases. De fire store årlige releases kræver en lang indflyvning af tests, udrulning samt feedback, inden det er klar til drift. Derudover er der løbende småfejl, som kræver kontakt på næsten daglig basis med ting, der skal tilpasses. Alt det sørger vi for at hjælpe med.
Generelt har vi ansvaret for alt, hvad der ligger i en driftsaftale. Det gælder både styring og overvågning, flytning af data rundt i systemer, trække elementer ud til de offentlige registre og banker og patch af software for at forbedre sikkerheden.
Derudover håndterer vi også medlemsstyring via CRM, dokumenthåndtering med SharePoint Go samt medlemmernes selvbetjening.
Resultat
Højere effektivitet og bedre performance
Skiftet til itm8 har haft en markant positiv effekt for FTFa. De har blandt andet opnået en højere effektivitet og bedre performance på deres applikationer.
Det betyder, at de kan arbejde mere effektivt, når systemerne bare spiller, og der ikke er ventetid i forskellige skærmbilleder. Og det kommer medlemmerne til gode, fordi FTFa’s medlemsservice bliver forbedret.
Nogle af de mest væsentlige resultater er:
- Bedre service og relationer: FTFa oplever en service, hvor de bliver mødt i øjenhøjde og bliver set som en samarbejdspartner – ikke blot en kunde.
- Forbedret performance: Systemerne kører hurtigere og mere stabilt, hvilket øger effektiviteten og mindsker ventetid.
- Økonomiske besparelser: Løsningen har vist sig at være langt mere økonomisk fordelagtig, samtidig med, at serviceniveauet er højere.
- Stærk transparens: Fejl håndteres hurtigt og professionelt med en klar teknisk forklaring efterfølgende.
Derudover har samarbejdet med andre a-kasser en positiv indvirkning, da det er de samme releases og udfordringer, som de står med. Det betyder, at de både kan dele erfaringer og regninger.
Samarbejdet
Ikke en kunde men en reel samarbejdspartner
"Vi oplever, at itm8 har en virkelig god tilgang. De har en fair og transparent model, hvor vi ikke bare er en kunde, men en reel samarbejdspartner,” siger Peter Meleschko, der er IT-chef hos FTFa.
Der er opstået et tæt samarbejde mellem itm8 og FTFa, hvor vi har dannet en god relation over flere år. En af årsagerne til den gode relation er, at vi holder månedlige styringsmøder, kvartalsvise taktiske møder og årlige strategimøder, som sikrer, at samarbejdet hele tiden er på sporet og at aktuelle udfordringer bliver optimeret.
Et kort resume
Vil du gerne vide mere om de services, som vi har leveret i denne case? Så kan du se dem her:
- Hosting
- SharePoint Go
- CRM
Læs også casen om Akademikernes A-kasse
Skal vi også hjælpe dig?
Udfyld formularen, og vi kontakter dig.