Simonsen & Weel har knækket koden til effektiv implementering og høj brugeradoption af CRM. Itm8s pakkeløsning med Microsoft 365 Dynamics sikrer hurtig tilpasning og effekt.
Med mere end 200 års erfaring er Simonsen & Weel Danmarks ældste leverandør til sundhedssektoren. Virksomheden fører et bredt produktsortiment og har en stor kundegruppe, der inkluderer privatborgere, kliniske diætister samt regioner og kommuner.
Cindy Nijs tiltrådte som administrerende direktør i 2022, og en af hendes første prioriteter var at få overblik over kundebasen.
”Vi har en klar vækststrategi for de kommende år, og effektiv håndtering af kundebasen er en nøgleparameter, særligt i et så varieret landskab som medico. Tidligere var kundeviden ikke struktureret eller transparent, men personafhængig. Data befandt sig i e-mails, telefoner eller i medarbejdernes hukommelse. Det gjorde os sårbare. Hvad hvis vi vil gerne se historikken af vores aktiviteter med en kunde, eller vi vil give viden videre til nye medarbejdere, eller nogle medarbejdere forlader os? Jeg prioriterede derfor at få organiseret vores viden i et CRM-system.”
Cindy Nijs, Adm. direktør, Simonsen & Weel
Succes med CRM kræver ledelsens engagement
Undersøgelser viser, at implementeringer af CRM-systemer ofte fejler pga. grundet manglende brugeradaption, hvilket typisk skyldes systemernes kompleksitet samt manglende ejerskab fra ledelsen.
Det var ikke tilfældet hos Simonsen & Weel. Projektet startede i april 2023, og mindre end tre måneder senere var Microsoft 365 Dynamics implementeret og i brug hos samtlige relevante medarbejdere. Cindy Nijs mener, succesen især skyldes to forhold. ”For det første fokuserede vi på en løsning med enkelthed og effektivitet. Vi ville have hurtige resultater. CRM-systemer tilbyder mange fancy features, men vi ville fra starten filtrere alt unødvendigt fra og stille skarpt på de allervigtigste funktioner. Den tilgang har givet pote. Folk er forbavsede over, hvor simpelt og brugervenligt systemet er. ”
Derudover skyldes den effektive adoption ledelsens tilgang til implementeringen, mener Cindy Nijs.
”For det andet tog vi både projektet og brugerne alvorligt. Vi nedsatte en styregruppe, og jeg stod selv for meget af arbejdet med træning, udarbejdelse af manualer, etc. På den måde signalerede vi, at det var et fælles projekt, som ledelsen tog meget seriøst.”
Simonsen & Weel valgte itm8 som samarbejdspartner på Dynamics CRM
Simonsen & Weel valgte itm8 som samarbejdspartner for projektet, og det har Cindy Nijs ikke fortrudt. ”Der er mange som tilbyder Dynamics CRM, men itm8 har et effektivt koncept, hvor hurtig implementering og træning er indtænkt. Itm8 havde fra starten en udvikler med på holdet, der hjalp os med at justere løsningen til netop vores behov, og den efterfølgende support har været supergod. ”
”Vi er selvfølgelig fokuserede på pris og ville have kontrol over omkostningerne. Den garanti fik vi med itm8s løsning, der var yderst konkurrencedygtig ift. mange af de andre tilbud.
Simonsen og Weels fortsætter CRM-rejsen
Med brugeradaptionen er på plads vil Simonsen og Weel gradvist udvide brugen af CRM-systemet, forklarer Cindy Nijs.
”Vi planlægger bl.a. at integrere udbudsaktiviteter, som er en væsentlig del af vores forretning. Dvs. data om mindstekrav, konkurrenceparametre og generel vidensopsamling, som gør vores processer mere effektive.”
Køreklar CRM-løsning
Simonsen & Weel har implementeret en Dynamics 365 Sales bygget på standard Dynamics 365 CE. Læs mere om vores tilgang til Dynamics CRM herher.