Få vejledning i bogføringsloven
Bogføringsloven med Business Central
Business Central er godkendt af Erhvervsstyrelsen, men du skal være sikker på, at det er sat op korrekt. Lad en af vores dygtige IT-konsulenter tage et kig på dit ERP-system og hjælpe dig helt i mål.
Er din Business Central sat korrekt op ift. bogføringsloven?
Når du arbejder i Business Central er du allerede tæt på at være i mål, da Erhvervsstyrelsen har godkendt det som bogføringssystem. Business Central kan overholde de syv punkter, som et bogføringssystem som minimum skal kunne. Men du skal være sikker på, at systemet er sat korrekt op. Det er nemlig ikke en selvfølge, at du overholder bogføringsloven, selvom du bruger et godkendt system.
De syv punkter din virksomhed skal overholde iflg. bogføringsloven
Hos itm8 kan vi hjælpe din virksomhed med at overholde de punkter, som iflg. Erhvervsstyrelsen, minimum skal understøttes:
#1 Digitalisering af bilag
Ifølge den nye lov skal dit digitale bogføringssystem understøtte digitalisering af bilag. Dette indebærer, at du skal kunne håndtere elektroniske fakturaer og opbevare dem digitalt.
#2 Opbevaring af bilag
Dit system skal kunne opbevare bilag i mindst 5 år. Dette er afgørende for at overholde lovens krav.
#3 Elektronisk bankafstemning
For at være compliant skal dit bogføringssystem understøtte elektronisk bankafstemning. Dette gør det lettere at holde styr på transaktioner og sikre nøjagtighed.
#4 Obligatorisk e-fakturering
Loven kræver, at du kan sende og modtage elektroniske fakturaer som datafiler (OIOUBL og PEPPOL). Dette er en central del af den digitale bogføring.
#5 Beskrivelse af bogføringsprocedurer
Dit system skal kunne indeholde relevante felter til virksomhedens oplysning af forskellige forhold ved bogføring af hver enkelt transaktion, såsom transaktionsdato, beløb, bilagsnummer og transaktionstekst.
#6 Data til offentlige myndigheder
Det er vigtigt, at dit system kan generere de nødvendige data til offentlige myndigheder såsom Skat og Erhvervsstyrelsen.
#7 Krav til IT- og datasikkerhed
Din løsning skal også opfylde kravene til IT- og datasikkerhed. Dette er afgørende for at beskytte dine data og overholde lovgivningen.
Næste deadline: januar 2026
Virksomheder med pligt til at indsende årsrapport, og som bruger et standard bogføringssystem, skal bogføre digitalt.
Optimering af dine bogføringsprocesser
Udover at vores forretningskonsulenter sørger for at din virksomhed overholder de gældende regler, kan de samtidigt give dig sparring og rådgivning i forhold til at optimere dine bogføringsprocesser. Automatisering af bogføringsprocesser er en af Erhvervsstyrelsens fokuspunkter og her har vi i itm8 stor erfaring.
Ofte stillede spørgsmål og svar om bogføringsloven
Tryk på spørgsmålet, for at få svaret.
-
Hvad indebærer digital bogføring?
Hvis din virksomhed er omfattet af bogføringsloven, skal du overholde følgende punkter indenfor digital bogføring:
- Du skal registrere din virksomhedes transaktioner i et digitalt bogføringssystem.
- Du skal opbevare registreringer og bilag, der dokumenterer registreringerne i et digitalt bogføringssystem eller som minimum opbevare en fuldstændig sikkerhedskopi heraf på en server hos en udbyder eller tredjepart.
-
Er automatisering et krav?
Ja, dit bogføringssystem skal kunne understøtte automatisering af administrative processer.
-
Hvilke sanktioner eller straffe kan blive pålagt overtrædelse af bogføringsloven?
Sanktioner eller straffe for overtrædelse af bogføringsloven kan omfatte bøder, strafferetlige sanktioner, tab af skattefradrag og endda retsforfølgelse af virksomhedens ledelse – afhængigt af alvoren af overtrædelserne.
-
Hvad er de næste vigtige datoer for bogføringsloven?
Januar 2023: Nærmere regler om krav til digitale bogføringssystemer træder i kraft.
Juli 2023: Eksisterende digitale bogføringssystemer skal opfylde de nye krav og være anmeldt til Erhvervsstyrelsen.
Januar 2024: Virksomheder med pligt til at indberette årsrapport til Erhvervsstyrelsen skal bogføre via et godkendt digitalt bogføringssystem. Se listen her.
Juli 2024: Regnskabspligtige virksomheder der anvender et ikke-registreret bogføringssystem, skal sikre, at deres bogføringssystem opfylder kravene til digitale bogføringssystemer.
Januar 2026: Øvrige virksomheder og foreninger med en årlig nettoomsætning på over 300.000 kroner to år i træk skal bogføre via et digitalt bogføringssystem.
Juli 2026: Ikke-regnskabspligtige virksomheder med en nettoomsætning over 300.000 kr., der anvender et ikke-registreret bogføringssystem, skal sikre, at deres bogføringssystem opfylder kravene til digitale bogføringssystemer.
-
Er C5 godkendt til den nye bogføringslov?
Det korte svar er nej. Vil du fremadrettet fortsætte med at bruge Microsoft C5, skal du overholde bogføringsloven med addons.
Book en gennemgang af din C5 hos en af vores konsulenter. Så kan vi sammen få din C5 til at overholde reglerne.
-
Er NAV godkendt til den nye bogføringslov?
Det korte svar er nej. Vil du fremadrettet fortsætte med at bruge NAV / Navision, skal du overholde bogføringsloven med addons.
Book en gennemgang af din NAV hos en af vores konsulenter. Så kan vi sammen få din NAV til at overholde reglerne.