Gå direkte til indhold
 

Bogføringsloven i 2024

Læsetid i minutter: 2

Bogføringsloven har fyldt meget for virksomheder siden 2022 – og vil den forsat gøre i 2024. Der kommer nemlig hele tiden nye deadlines og vigtige datoer, som du bør tage stilling til. Hos itm8 forsøger vi her at give dig et godt overblik over bogføringsloven i 2024 og frem.

 

Bogføringsloven i al sin enkelthed anno 2024

Helt konkret, så kræver bogføringsloven at virksomheder i Danmark skal bogføre digitalt. Det er altså slut med, at bogholderen udelukkende har et skab fyldt med faktura og kvitteringer. Samtidigt skal de digitale bogføringssystemer leve op til specifikke krav, så som automatiske bogføringsprocesser der skaber større sikkerhed for korrekt bogføring. Fra 2024 skal virksomhedens boføringssystem også være registreret og godkendt hos Erhvervsstyrelsen (listen kan findes længere nede i artiklen). Er det ikke tilfældet, står du selv med ansvaret for at overholde loven (og dermed også for bøden, hvis du ikke gør).

 

De vigtige datoer for bogføringsloven i 2024 og frem

Vi har passeret mange vigtige datoer for bogføringsloven, men der kommer flere i 2024 og 2026. Se den samlede liste her:

januar 2023 - Nærmere regler om krav til digitale bogføringssystemer træder i kraft.

juli 2023 - Eksisterende digitale bogføringssystemer skal opfylde de nye krav og være anmeldt til Erhvervsstyrelsen.

januar 2024 - Virksomheder med pligt til at indberette årsrapport til Erhvervsstyrelsen, skal bogføre via et godkendt digitalt bogføringssystem. Se listen her.

juli 2024 - Regnskabspligtige virksomheder, der anvender et ikke-registreret bogføringssystem, skal sikre, at deres bogføringssystem opfylder kravene til digitale bogføringssystemer.

januar 2026 - Øvrige virksomheder og foreninger med en årlig nettoomsætning på over 300.000 kroner to år i træk, skal bogføre via et digitalt bogføringssystem.

juli 2026 - Ikke-regnskabspligtige virksomheder med en nettoomsætning over 300.000 kr. der anvender et ikke-registreret bogføringssystem skal sikre, at deres bogføringssystem opfylder kravene til digitale bogføringssystemer.

 

De godkendte bogføringssystemer i 2024

Hos itm8 er vi certificeret forhandler af Business Central og Uniconta, som overholder bogføringsloven og figurerer på listen over godkendte bogføringssystemer hos Erhvervsstyrelsen.

Den fulde liste over godkendte bogføringssystemer, kan ses på Erhvervsstyrelsen.

 

Kan man bruge bogføringssystemer der ikke er godkendt af Erhvervsstyrelsen?

Det korte svar er ja, det kan man godt. Det kræver dog, at du kan optimere dit bogføringssystem, så det overholder kravene i bogføringsloven.

Vi anbefaler at få en konsulent til at gennemgå jeres bogføringssystem, for at sikre, at I kan fortsætte med jeres nuværende løsning. Som udgangspunkt kan ældre økonomisystemer ikke bruges i standardudgaverne og skal optimeres med hjælp fra tilføjelsesprogrammer. Du kan booke en gennemgang med fokus på bogføringsloven her: Bogføringsloven.

Hos itm8 har vi stadig mange kunder der benytter sig af NAV og Microsoft C5. To systemer der ikke figurerer på Erhervsstyrelsens liste. Begge systemer kan vi dog hjælpe med at gøre ajour med de nyeste regler. Hvis du vælger at arbejde i et ikke godkendt bogføringssystem, vil du dog selv stå med ansvaret, hvis du ikke overholder bogføringsloven – og derved eventuelle bøder.

Alternativt kan vi også hjælpe din virksomhed, med nemt og smertefrit, at blive flyttet over på et godkendt system som Dynamics 365 Business Central eller Uniconta.

 

Skal en af vores konsulenter hjælpe dig videre?

Hvis du synes det hele er lidt forvirrende, og du gerne vil have en snak med en af vores konsulenter, så kontakt os på mail: marketing@itm8.com eller telefon +45 6916 0004.

Vil du bare gerne læse mere om, hvordan itm8 hjælper din virksomhed med bogføringsloven?

Læs mere her